برترین ساز برای یادگیری در هر سن

به گزارش مجله یک کامپیوتر، انتخاب برترین ساز برای یادگیری و آغاز موسیقی شاید در ابتدا کمی سخت به نظر برسد. علاقه و استعداد به سبک های مختلف موسیقی از یک طرف ، صرف بودجه برای خرید سازی که مناسب شما باشد هم از طرف دیگر انتخاب را سخت میکند.

برترین ساز برای یادگیری در هر سن

خیلی از افراد در پی سازی مناسب با سن و سالشان هستند! برای مثال والدین احساس میکنند کودکشان استعداد موسیقی دارد اما نمیدانند مسیر یادگیری موسیقی چیست! در ابتدا در پی خرید برترین ساز برای یادگیری موسیقی بچه ها هستند. بعنوان یک علاقه مند به دنیای هنر موسیقی چه در پی ساز مناسب برای یادگیری بزرگسالان هستید چه بچه ها، بهتر است قبل از اقدام به خرید این راهنمای انتخاب ساز را تا آخر بخوانید.

برترین ساز برای یادگیری بچه ها

دو فاکتور مهم در شروع موسیقی بچه ها وجود دارد : سن مناسب برا شروع موسیقی و دیگر ساز مناسب است. اگر در انتخاب این دو مورد درست اقدام کنید شاید فرزند شما به موسیقیدان بزرگی تبدیل گردد یا اینکه بتواند توانایی یادگیری کلی خود را تقویت کند. برترین سن برای شروع موسیقی بچه ها سنین بین 7 تا 10 سال است.

برترین ساز برای یادگیری در سنین بالا

بسیاری از افراد از قبل با ساز و سبک مورد علاقۀ خود آشنا هستند و با هدفی تعیین برای تهیه و یادگیری آن ساز کوشش می نماید. برای مثال اگر شما علاقه مند به سبک راک هستید، احتمالا ساز مورد نظر شما گیتار الکتریک، باس یا درامز است. یا اگر علاقه به موسیقی سنتی دارید، قطعا در ابتدا به سراغ سازهای ایرانی خواهید رفت. اما استعداد یادگیری در سنین بالا و زمانی که میخوان برای یادگیری بگذارند بسیار مهم است.

راحت ترین ساز برای یادگیری موسیقی

بیشتر علاقمندان به موسیقی در پی سازی هستند که در وهله اول یادگیری آن ساده باشد و در ضمن بتوانند آن را همواره همراه خود داشته باشند. بسیاری از سازهای موسیقی دارای محدودیت هایی هستند. محدودیت هایی از قبیل جابجایی ساز، احتیاج به کوک مداوم، وزن و ابعاد ساز و …

در اینجا میخواهیم شما را با 2 ساز موسیقی آشنا کنیم که نه تنها سایز بسیار مناسب برای جابجایی و حمل و نقل دارند بلکه محدودیتی در رابطه با سن و سال هم نداشته باشند. بعلاوه یکی از مهم ترین مسائلی که هنگام انتخاب ساز داشتیم قیمت مناسب این دو ساز بوده است.

سازد هنی

اولین ساز مناسب برای یادگیری در هر سن میتواند ساز دهنی باشد. ساز دهنی ابعادی بسیار کوچک دارد اما با همین ابعاد کوچک توانایی فراوری صدایی قوی و دلنشین را دارد.

ساز دهنی یا همان هارمونیکا در دسته سازهای بادی قرار میگیرد. فراوری صدا در این ساز به صورت دمش و مکش هوا بر روی سوراخ های آن صورت میگیرد. ساز دهنی یکی از مقاوم ترین سازها در برابر کوک میباشد.

همانطور که گفتیم ساز دهنی ابعادی بسیار کوچک دارد یعنی میتوانید همواره ساز خود را همراه خود داشته باشید و در هر زمان که اراده کنید آن را از قاب دراورده و قطعاتی را اجرا کنید.

انواع ساز دهنی

ساز دهنی انواع مختلفی دارد بهتر است قبل از خرید ساز دهنیبا انواع آن به خوبی آشنا شوید تا طبق سلیقه و علاقه خود ساز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

انتخاب درست سازدهنی تاثیر بسیار زیادی بر روی آینده موسیقایی شما دارد. یک انتخاب درست میتواند باعث گردد علاقه شما به موسیقی و یادگیری افزایش یابد و یک انتخاب اشتباه باعث میگردد شما از موسیقی دل زده شوید و آن را برای همواره کنار بگذارید.

ساز دهنی کروماتیک

محبوب ترین و برترین مدل سازدهنی، سازدهنی کروماتیک است. شما به یاری این سازدهنی میتوانید تمامی قطعات موسیقی را در سبک های کلاسیک، پاپ و حتی سنتی اجرا کنید.

مهمترین عاملی که باعث شده سازدهنی کروماتیک از محبوبیت زیادی برخوردار باشد انعطاف پذیری بالای آن میباشد. این انعطاف پذیری به علت وجود قطعه ای در این سازدهنی به نام اسلاید می باشد. شما در حالت عادی با یاری دمش و مکش هوا به تمام نت های موسیقی (کلاویه های سفید پیانو) دسترسی دارید.

اما به یاری اسلاید این سازدهنی که در سمت راست ساز قرار گرفته است به تمام نت های نیم پرده یا (کلاویه های مشکی پیانو) دسترسی پیدا میکنیم و این دقیقا همان چیزی است که یک نوازنده موسیقی احتیاج دارد.

سازدهنی دیاتونیک

مدل دیگری از سازدهنی وجود دارد به نام سازدهنی دیاتونیک. در این مدل محدودیت هایی برای اجرا وجود دارد به صورتی که اگر بخواهید دسترسی کاملی به قطعات موسیقی داشته باشید باید چند مدل از آن را در کلید های مختلف تهیه کنید.

در این مدل سازدهنی نیز فراوری صدا به یاری دمش و مکش هوا صورت میگیرد. اما تفاوتی که سازدهنی دیاتونیک با سازدهنی کروماتیک دارد این است که در سازدهنی دیاتونیک اسلاید وجود ندارد به همین علت دسترسی به نت های نیم پرده یا فواصل بین نت ها به یاری تکنیک های از قبیل بندینگ صورت میگیرد.

کالیمبا

دومین ساز مناسب برای یادگیری میتواند کالیمبا باشد. کالیمبا نیز دارای ابعادی بسیار مناسب میباشد به طوری که میتوان آن را نیز همواره و در هر زمان همراه خود داشت و از آن استفاده کرد.

ابعاد کالیمبا ها چیزی حدود 18*13 سانتی متر با وزنی حدود 300 گرم میباشد. یک ساز زیبا و دوست داشتنی که توانایی فراوری صداهای زیبایی دارد.

کالیمبا ساز بومی کشور آفریقا میباشد که بدنه چوبی آن مهم ترین قسمت آن میباشد. استفاده از چوب های مختلف باعث فراوری کالیمبا هایی در کیفیت های مختلف شده است. چرا که این بدنه چوبی است که باعث فراوری صدا و ارتعاش آن میگردد. پس هرچه کیفیت چوب کالیمبا و نوع آن بهتر باشد صدای کالیمبا بهتر و دلنشین تر و قطعا قیمت آن نیز بالاتر میرود.

انواع کالیمبا

در این مورد نیز باید قبل از خرید کالیمبا به خوبی با انواع آن آشنا شوید تا بعدا از خرید خود پشیمان نشوید.

کالیمبا ها به دو دسته چوبی و کریستالی تقسیم میشوند، که کالیمبا های چوبی خود نیز به دو دسته حفره دار و بدون حفره تقسیم میگردد.

کالیمبا های حفره دار از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند، چرا که صدای آن ها بند تر و واضح تر میباشد. کالیمبا های حفره دار دارای 3 حفره میباشند. یک حفره بزرگ در جلوی ساز و دو حفره کوچک در پشت ساز. این 3 حفره در کنار هم باعث ارتعاش بهتر صدای ساز میگردد.

بدنه کالیمبا های حفره دار از یک جعبه توخالی ساخته شده است که دست گرفتن آن نیز به نوازنده حس خوبی را القا میکند. از این کالیمبا میتوانید در اجراهای گروهی نیز بهره ببرید.

مدل دیگر کالیمبا های کالیمبای بدون حفره میباشد. بدنه این کالیمبا ها به صورت یکپارچه از یک تخته چوب ساخته شده است که فضای توخالی ای حفره ای ندارد. و با ارتعاش تیغه ها صدا به یاری تخته چوب به گوش میرسد. در اصل بدنه چوبی است که باعث انتقال صدای این ساز می گردد.

جمع بندی

ساز های زیادی در دنیای موسیقی وجود دارند که میتوانید از آنها در شروع نوازندگی بهره ببرید. ما سعی کردیم دو نمونه از کاربردی ترین و راحت ترین این ساز ها را معرفی کنیم. نباید فراموش کنید که مهمترین عنصر در یادگیری ساز، کوشش و پشت کار شما میباشد. بسیار مهم است بعد از خرید ساز هر چند ساده و به ظاهر راحت ، زیر نظر یک استاد موسیقی یادگیری را شروع کنید تا بتوانید مسیر نوازندگی را راحت تر طی کنید.

منبع: www.thetoptens.com/music/best-musical-instruments

منبع: اتاق
انتشار: 19 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1402 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 88530

به "برترین ساز برای یادگیری در هر سن" امتیاز دهید

1 کاربر به "برترین ساز برای یادگیری در هر سن" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین ساز برای یادگیری در هر سن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید