حمایت از 200 طرح پژوهشی در حوزه علوم شناختی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، بیش از 200 طرح پژوهشی در حوزه های علوم شناختی تحت پوشش چتر حمایتی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی قرار گرفتند.

حمایت از 200 طرح پژوهشی در حوزه علوم شناختی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، به منظور توسعه وگسترش دانش علوم شناختی و بهره مندی محققان و دانش پژوهان از چترحمایتی ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی، در هشت مرحله فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی از سوی ستاد توسعه علوم شناختی بیش از دویست طرح پژوهشی و مطالعاتی درحوزه علوم و فن آوری های شناختی در مراکز علمی کشور تحت پوشش حمایت های این ستاد نهاده شدند.

حسین عزیزی کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی گفت: از میان این تعداد طرح های تحقیقاتی درحوزه های علوم شناختی تحت حمایت این ستاد، بیش از چهل طرح تکمیل و به نتیجه رسیده و یکصد و شصت طرح پژوهشی دیگر نیز درحال اجرا است.

به گفته وی، از میان طرح های پژوهشی بخشی از دستاوردهای طرح پیشران پژوهشی درحوزه نورواپتیک و تصویربرداری از مغز در پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی با همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی و مورد بهره برداری قرارگرفت.

وی اضافه نمود: ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در راستای اهداف و سیاست های راهبردی برای دستیابی به دانش، خدمات و فن آوری های شناختی درکشور، نهمین فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی را در ماههای آبان و آذر برگزار و جلسات داوری و آنالیز اولیه طرح های دریافتی این فراخوان نیز در دی ماه امسال انجام شد.

عزیزی یادآور شد: در این جلسات بیش از70 طرح دریافتی از نظر محتوای علمی و همسویی با اولویت های ستاد و نیازهای کشور در حوزه شناختی مورد آنالیز نهاده شد و نتایج نهایی حمایت از این طرح ها قبل از سرانجام امسال به اطلاع مجریان پیشنهاد دهنده طرح ها خواهد رسید.

وی توضیح داد: در نهمین فراخوان طرح های پژوهشی درحوزه های روانشناسی شناختی، مدل سازی شناختی، بازتوانی شناختی، علوم اعصاب شناختی، فن آوری شناختی، آموزش و پرورش شناختی، فلسفه، زبانشناسی شناختی، روانسنجی و نگاشت مغز توسط محققان، اساتید و متخصصان برای آنالیز و بهره مندی از چتر حمایتی از40 مرکز دانشگاهی در سراسرکشور به ستاد علوم شناختی ارسال شد.

کارشناس ارشد گروه پژوهش فن آوری و زیر ساخت ستاد توسعه علوم شناختی همچنین اضافه نمود: یکی از ویژگی های اساسی در آنالیز طرح های پژوهشی امکان رسیدن به دستاوردهای کاربردی ملموس درحوزه علوم شناختی بویژه در حوزه های سلامت، خدمات و فن آوری های شناختی می باشد.

وی گفت: طرح های پژوهشی دراین فراخوان ها در زمینه پژوهش های کاربردی و بنیادی شناختی مبتنی بر نگاشت مغز، پژوهش در حوزه بالینی و علوم اعصاب شناختی، فن آوری شناختی برای ارزیابی و بازتوانی شناختی، توسعه فن آوری های شناختی مرتبط با ارتباط بین مغز و ماشین و مغز با مغز، مدل سازی شناختی، توسعه و بومی سازی و هنجاریابی آزمون های ارزیابی شناختی، روانشناسی شناختی، توسعه روش ها و ابزارهای توانبخشی شناختی، توسعه ابزارها و فن آوری های مطالعه رفتار زمانی-شبکه ای مغز، پژوهش های کاربردی و بنیادی در آموزش و پرورش شناختی، مدیریت شناختی و اقتصاد شناختی قرار داشتند.

عزیزی یادآور شد: ستاد علوم شناختی در راستای سیاست های این ستاد می کوشد با حمایت از طرح های پژوهشی زمینه ترویج دانش علوم شناختی در سطح کشور هر چه بیشتر فراهم و انگیزه فعالیت های علمی و تحقیقاتی در حوزه های علوم و فن آوری های شناختی گسترش یابد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی ستاد از حمایت از طرح های پژوهشی در حوزه علوم شناختی، دستیابی به فن آوری و خدمات شناختی برای مردم در کشور است، گفت: با رویکردهای شناختی می توان تغییرات بزرگی در جامعه بوجود آورد و با بهره گیری از دانش، تخصص و مهارت نخبگان و محققان این حوزه، زیرساخت های نوین فن آوری و خدمات شناختی را در کشور ایجاد کرد.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف ستاد توسعه علوم شناختی ایجاد و فعالیت گروه های پیشران برای تسریع در اجرای طرح های پژوهشی و زمینه سازی برای بومی سازی فراوری، ساخت و تامین تجهیزات و فن آوری های شناختی می باشد، گفت: بر اساس این راهبرد، تاکنون چهار گروه پیشران در مراکز تحقیقاتی -دانشگاهی تشکیل شد که فعالیت این گروه ها منجر به فراوری فن آوری های بومی و خدمات شناختی می گردد.

عزیزی ساخت انواع دستگاه های ثبت سیگنال های مغزی و تحریک مغزی از جمله دستآورهای اجرای طرح های تحقیقاتی در امر فراوری و ساخت فن آوری های شناختی در داخل کشور است و اضافه نمود: کوشش ها برای دستیابی به تامین نیازهای داخلی و کاهش وابستگی ها با اجرای دقیق طرح های تحقیقاتی همراه با ارزیابی و نظارت مستمر بر اجرای این طرح ها به عنوان یک اولویت و راهبرد از سوی ستاد توسعه علوم شناختی با جدیت ادامه دارد.

وی همچنین اعتمادسازی در میان محققان و نخبگان برای اجرای طرح های تحقیقاتی و حمایت های گسترده از فعالیت های آنان را از برنامه های عملی ستاد توسعه علوم شناختی یاد کرد و گفت: تبادل دیدگاه ها میان مجریان و ناظران طرح های تحقیقاتی برای پیشرفت طرح ها بطور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 5286

به "حمایت از 200 طرح پژوهشی در حوزه علوم شناختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از 200 طرح پژوهشی در حوزه علوم شناختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید