دوره بازگشت سیل با دبی بیش از 6000 مترمکعب در ثانیه مربوط به حدود 1000 ساله است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: دوره بازگشت سیل با دبی بیش از 6000 مترمکعب در ثانیه مربوط به حدود 1000 ساله است.

دوره بازگشت سیل با دبی بیش از 6000 مترمکعب در ثانیه مربوط به حدود 1000 ساله است

به گزارش خبرنگاران، رضا میرزایی، عنوان نمود: سیل 12 فروردین ماه 1398 به لحاظ وقوع بارش های ممتد، دبی سیلابی، دوره بازگشت، بار معلق (میزان رسوب) و قدرت تخریبی یک سیل بی سابقه بود.

این مسئول افزود: میانگین بارش های استان از 4 تا 12 فروردین ماه 98 معادل 275 میلی متر و در بعضی از نقاط استان به صورت نقطه ای مثل ایستگاه کشور بیش از 400 میلی متر بود.

میرزایی بیان نمود: پر آب بودن رودخانه کشکان به علت وقوع سیلاب اول در 5 فروردین ماه و همچنین اشباع شدن رطوبت خاک و کاهش نفوذپذیری خاک در افزایش فراوری رواناب و سیلاب تأثیر زیادی داشت، بنابراین وقوع بارش های ممتد در یک دوره 10 روزه، حجم بالای بارش ها در این دوره، اشباع شدن رطوبت خاک و زمین به دلیل بارش های بی سابقه و پشت سر هم پراکنش مکانی بالای بارش ها در کل مساحت استان، ذوب برف ناشی از تأثیر بارندگی ها در قسمت های کوهستانی و نهایتاً مصادف شدن بارش ها با فصل پرآبی رودخانه کشکان و سرشاخه های آن (شامل رودخانه های خرم آباد، کرگانه، کاکاشرف، شوراب، دواب ویسیان، کالیاب، سرفراش و هاگه و آمیران معمولان، رودخانه چول هول، مادیان رود کوهدشت، بابابهرام، رودخانه فصلی مورانی، آب گل گل، آب فرحکش، آب سید سهل الدین، آب تاف و.... همگی دست به دست هم داد تا رودخانه کشکان یکی از استثنایی ترین و مخرب ترین سیلاب های تاریخ خود را تجربه کند.

وی اضافه نمود: سد ایوشان خرم آباد، سد کوچکی با حجم مخزن حدود 52 میلیون مترمکعب و ظرفیت دریچه آن حداکثر 15 مترمکعب در ثانیه است درصورتی که دبی سیلاب رودخانه کشکان در سیل اخیر بیش از 6000 مترمکعب در ثانیه و حجم سیلاب کشکان در این دوره حدود 2 میلیارد مترمکعب بود، لذا آب ناشی از دریچه و سرریز سد ایوشان که روی هم رفته معادل 80 مترمکعب در ثانیه بوده است، هیچ گونه تأثیری در سیلاب پل دختر و معمولان نداشته و این یک شایعه کذب است.

میرزایی با بیان اینکه بازدید از سد ایوشان برای عموم آزاد است، گفت: اگر این همه سیلاب مربوط به سد ایوشان بود پس می بایست ابتدا روستای پل هرو و بیرانشهر و چغلوندی که در پایین دست سد قرار دارند به طور کامل تخریب می شدند ولی چنین نبود و این مناطق سیلاب مخرب نداشتند.

وی اضافه نمود: در سیلاب اخیر حدود 5000 هکتار از باغات و 67 هزار هکتار از اراضی زراعی خسارت دیدند و حدود 300 هکتار از زمین های کشاورزی در حاشیه رودخانه کشکان به طور کامل تخریب و محو شد.

میرزایی افزود: رسوبات داخل شهر پل دختر و روستاهای تابعه، مربوط به تخریب اراضی کشاورزی و منابع طبیعی است که توسط سیلاب حمل شد و در داخل شهر ته نشین شد، به طوریکه اگر توجه کنید در همین نزدیکی و بالادست شهر پل دختر در مناطق آب تاف و روستاهای بابازید، خرسدر، گل گل، مورانی، پران پرویز و کیان آباد حدود 1000 هکتار از اراضی کشاورزی به شدت تخریب و خاک آن شسته و به داخل شهر پل دختر حمل شده است.

وی یادآور شد: خسارات سیل اخیر دارای ابعاد مختلفی است که تا سال های متمادی پس از آن قابل جبران نیست، به طوری که بعضی ابعاد خسارات آن با یاری های اقتصادی جبران نمی گردد و حتی بعضی مسائل ناشی از آن در سال های آینده بروز می نماید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 8072

به "دوره بازگشت سیل با دبی بیش از 6000 مترمکعب در ثانیه مربوط به حدود 1000 ساله است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوره بازگشت سیل با دبی بیش از 6000 مترمکعب در ثانیه مربوط به حدود 1000 ساله است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید