روزهای خلوت آژانس های مسافرتی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، سال 98 سال خوبی برای صنعت ضعیف گردشگری و سایر صنایع نبود، سال با سیل و زلزله شروع شد و در کنار حوادث مختلف، در نهایت با شیوع کرونا آب پاکی روی فعالیت تمام صنایع ریخته شد. تمام جهان درگیر این ویروس است و آسیب های شدیدی متوجه آنها شده، در این بین بیشترین آسیب به صنعت گردشگری وارد شد، که به طور جدی تحت تاثیر قرار گرفته و در بسیاری از موارد به ورشکستگی و تعدیل نیرو منجر شد. حال این سوال مطرح است که در دوران پسا کرونا این بحران را چطور مدیریت کنیم. با توجه به شرایط حال حاضر، راهکارهایی در دست آنالیز است. در شرایط بحران کرونا، مسافری وجود ندارد و عملا آژانس ها، هتل ها و بوم گردی ها در چند ماه گذشته، تعطیل بودند.

روزهای خلوت آژانس های مسافرتی

این اتفاق، می توانست بهترین فرصت برای فراوری محتوا برای سایت ها و همچنین بازیابی ذی نفعان جهانگردی باشد، برای اینکه بدانند به چه سمتی می فرایند و بعد از کرونا، با شکل جدید وارد این عرصه شوند. درحال حاضر افرادی پیروز بودند که به صورت استارت آپ های بی نام و نشان وارد شدند، اما بازار را در دست گرفتند. سنتی بودن مدیریت و کسب وکار در آینده ای نه چندان دور ضربه شدیدی به صنعت جهانگردی وارد خواهد نمود. درحال حاضر این بحران بهترین فرصت است که ذی نفعان جهانگردی، اطلاعات و سایت های خود را به روز نمایند، محتوای مرتبط بگذارند و کاملا حرفه ای عمل نمایند تا بتوانند بازارهای داخلی و خارجی را جذب نمایند و با جذب جهانگرد، سهم بیشتری از بازار را در اختیار داشته باشند. یکی از اتفاقات خوبی که امید است برای صنعت جهانگردی رقم بخورد، ایجاد فدراسیون جهانگردی در اتاق بازرگانی است. با تشکیل و ایجاد فدراسیون جهانگردی در اتاق بازرگانی ایران، می توان با یک صدای واحد و یک کاسه کردن قدرت، تمامی ذی نفعان جهانگردی را جمع کرد. با توجه به بحران کرونا و اتفاقاتی که در صنعت جهانگردی افتاد، دولت از این صنعت حمایت چندانی نکرد. چراکه تا الان هیچ اعتقادی به جهانگردی نداشتند و انگار جهانگردی را مثل سم می دیدند و احساس می کردند جهانگرد برای ایران خطر دارد. اما شک نکنید، با توجه به شرایطی که کشور عزیزمان ایران دارد، این امر به این معنی نیست که جهانگردی حلال مسائل اقتصاد ایران است، اما از منظر ارز آوری و اشتغال زایی می تواند به عنوان یک صنعت پاک و بدون دود عمل نموده و میلیون ها فرصت شغلی فراهم آورد.

با توجه به تحریم ها و کاهش فروش نفت، بیش از پیش به چنین صنعتی احتیاجمندیم. همچنین اگر اوضاع به همین منوال ادامه پیدا کند، این صنعت لطمه شدیدی خواهد دید. بنابراین با ایجاد فدراسیون جهانگردی در اتاق بازرگانی ایران می توان برخی از روابط بین المللی را که به صنعت جهانگردی ارتباط دارد، ارتقا داد. در کنار ایجاد فدراسیون جهانگردی کشور، می توان به فکر تاسیس صندوق حمایت از جهانگردی نیز بود. با ایجاد صندوق جهانگردی، تمامی ذی نفعان جهانگردی در این صندوق، سهامدار خواهند بود و در شرایط های مشابه، می توان به ذی نفعان جهانگردی یاری کرد و از حمایت های دولت در بحران ها بی احتیاج شد. در روز های گذشته دولت از پرداخت وام 12 درصدی به ازای هر کارمند به دفاتر مسافرتی اطلاع داد، اما تا به امروز اطلاعی از پرداخت وام ها نرسیده و زمان پرداخت آن تعیین نیست. نکته جالب، تعلق نگرفتن وام به کارمندانی است که به خاطر این شرایط کرونایی اخراج شده اند؛ درحالی که سایر کشورها تسهیلات بدون بهره و بلاعوض به صنعت جهانگردی اختصاص داده اند.

متاسفانه ابتدا درباره دفاتر مسافرتی شتاب زده و بدون هیچ گونه کارشناسی تصمیم گیری شد. بر این مبنا اظهار داشتند، افرادی که از این دفاتر تور، بلیت یا رزرو هتل داشته اند می توانند قرارداد خود را کنسل نموده و مبالغ را دریافت نمایند، درحالی که در ازای تورهای خریداری شده، ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی، پولی به دفاتر جهانگردی و خدمات مسافرتی عودت نداده اند.

پیشنهاد کمیسیون جهانگردی، به تعویق انداختن سفر و مدارا کردن با آژانس ها بود که به طور شدید تحت تاثیر کرونا قرار گرفتند؛ مبلغی که آژانس ها از مسافر دریافت نموده بودند، هزینه های جاری دفاتر، حقوق پرسنل و پیش پرداخت رزروهای هتل های داخلی و خارجی را تامین می کرد. از این رو متاسفانه با شرایط به وجود آمده و صدور بیانیه از جانب وزارتخانه و معاونت جهانگردی مبنی بر دریافت وجوه توسط مردم، خساراتی متوجه این دفاتر شد. وزارت جهانگردی پس از گذشت زمان، اظهار داشت که سفرها به تعویق بیفتد، البته این موضوع نوش دارو پس از مرگ سهراب بود؛ زیرا باتوجه به اعلام قبلی، مردم برای دریافت وجوه خود به دفاتر مراجعه نموده بودند، در نهایت این شرایط منجر به ورشکستگی آژانس های مسافرتی شد، زیرا توان پاسخگویی به مردم را نداشتند. درحال حاضر هتل ها، آژانس ها و اقامتگاه های بوم گردی به علت عدم پرداخت قبوض، تلفن هایشان قطع شده و اخطار برق و گاز و آب برایشان آمده است. قرار بود چک ها برگشت نخورند اما برگشت خوردند چون هیچ قانونی نبود که بانک بخواهد از آن حمایت کند و خیلی راحت چک ها را برگشت زدند و اتفاق عجیب دیگر، بحث مالیات و ارزش افزوده است که دولت قرار بود یاری کند که هیچ تصمیمی تا کنون در این خصوص گرفته نشده است. درخصوص تامین اجتماعی هم به همین صورت بود. آسیبی که به صنعت جهانگردی وارد شده به راحتی و در زمان کوتاه قابل جبران نیست. ضروری است دولت و وزارت جهانگردی، صنایع دستی و میراث فرهنگی از دفاتر مسافرتی حمایت نمایند، اما موضوع اساسی این است که دولت پولی برای پرداخت ندارد و باتوجه به تحریم های ظالمانه پیروز به جبران هزینه ها نبوده و کند پیش می رود.

متاسفانه به دلیل حمایت کمی که از طرف دولت از وزارت تازه تاسیس جهانگردی صورت می گیرد، این وزارتخانه دارای توان لازم برای ارائه خدمات به ذی نفعان خود نیست و به همین دلیل نارضایتی ایجاد می گردد. امیدواریم با ایجاد فدراسیون جهانگردی و در کنار آن ایجاد صندوق حمایت از جهانگردی، بتوان از حقوق این صنعت و ذی نفعان آن حمایت کرد تا در صورت وجود بحرانی مانند کرونا، این صنعت دچار مشکل نگردد.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 35073

به "روزهای خلوت آژانس های مسافرتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزهای خلوت آژانس های مسافرتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید