سیاره X بیرون منطومه شمسی چه اسراری را فاش می نماید؟

به گزارش مجله یک کامپیوتر، دانشمندان ژاپنی در جریان پژوهشی که نتیجه آن هفته گذشته منتشر شد اعلام کردند که سیاره ای شبیه زمین ممکن است در بیرون منظومه شمسی پنهان شده باشد و می تواند به شرح بعضی از ویژگی های کمربند کویپر حلقه اجرام یخی که دور منظومه شمسی از مدار نپتون می چرخند یاری کند.

سیاره X بیرون منطومه شمسی چه اسراری را فاش می نماید؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از جروزالم پست، نتیجه این مطالعه که در مجله نجوم انجمن نجوم امریکا منتشر شده الگو های مشاهده شده در اجرای فرانپتونی (TNOs) اجسام سنگی و یخی به جای مانده از دوره شکل گیری سیاره در منظومه شمسی را مورد آنالیز قرار داده است. این مطالعه به وسیله دانشمندان دانشگاه کیندای، رصدخانه ملی نجوم ژاپن و موسسه فناوری چیبا اجرا شده است. به گفته ناسا ستاره شناسان تخمین می زنند که میلیون ها جرم کوچک و یخی در کمربند کویپر وجود دارند.

صد ها هزار جرم بیش از 96 کیلومتر عرض دارند و بعضی مانند پلوتو که به عنوان سیاره کوتوله شناخته و دسته بندی می گردد بیش از 965 کیلومتر عرض دارند. در مقایسه با آن سیاره زمین نزدیک به 12872 کیلومتر عرض دارد.

اسرار کمربند کویپر

بیش از 1000 شئ خاص در کمربند کویپر شناسایی شده اگرچه منطقه فضا هنوز اسرار بسیاری را در خود جای داده است. فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا تا به امروز تنها فضاپیمایی بوده که کمربند کویپر را کاوش نموده اگرچه این ماموریت با احتمال کاهش بودجه خود در سال آینده روبرو است.

اجسام موجود در آن کمربند دارای تعدادی ویژگی عجیب هستند: به نظر می رسد تعداد زیادی از اجرام تحت تاثیر کشش گرانشی نپتون قرار نمی گیرند و اجرام زیادی در مقایسه با صفحه منظومه شمسی دارای زاویه بیش از 45 درجه هستند و تعدادی اجرام با مدار های عجیب و غریب وجود دارند.

دانشمندان شرح دادند که سیاره ای با جرم حدود 1.5 تا 3 برابر زمین بین 250 تا 500 واحد نجومی واقع شده است (یک واحد نجومی تقریبا در حدود فاصله زمین تا خورشید یعنی 1496437000 کیلومتر است) و در مقایسه با صفحه منظومه شمسی 30 درجه شیب دارد.

چنین سیاره ای هم چنین به شرح خواص اجسامی که تحت تاثیر گرانش نپتون قرار می گیرند یا گاهی اوقات تحت تاثیر آن قرار می گیرند یاری می نماید. دانشمندان خاطرنشان کردند که نظریه آنان را می توان با جستجوی گروه هایی از اجرام فرانپتونی در مناطقی که بیش از 150 واحد نجومی دورتر قرار دارند آزمایش کرد، زیرا سیاره ای که آنان پیشنهاد می نمایند چنین گروه بندی هایی از اجرام را ایجاد می نماید. با این وجود، احتمال کشف یا رصد این سیاره تحت تاثیر بزرگی و فاصله آن است.

دانشمندان افزودند که دانش دقیق تر در خصوص ساختار مداری کمربند کویپر به آشکار شدن یا رد وجود سیاره ای که آنان در خصوص آن فرضیه سازی نموده اند یاری می نماید. کشف چنین سیاره ای هم چنین ممکن است بر نحوه درک ما از شکل گیری سیاره در منطقه گذشته مشتری تاثیر بگذارد.

سیاره تازه پیشنهادی در مقابل سیاره 9

دانشمندان بار ها از احتمال وجود سیاره 9 (که به آن سیاره X نیز می گویند) و کمین کردن آن در بیرون از منظومه شمسی گفته اند اگرچه بسیاری از مطالعات فرض نموده اند که چنین سیاره ای بسیار بزرگتر از زمین است. در مقاله ای که در اوایل امسال منتشر شد اشاره شده بود که چنین سیاره عظیمی را می توان با جستجوی قمر هایی که ممکن است دور آن بچرخند شناسایی کرد، زیرا قمر ها می توانند به وسیله کشش گرانشی بین آن سیاره و قمر ها گرم شوند.

این سیاره بزرگتر به عنوان راهی برای شرح رفتار اجرام فرا نپتونی که بسیار دور در بیرون منظومه شمسی نزدیک لبه ها یا خارج از کمربند کویپر قرار دارند مطرح شده است. در مطالعه تازه ای که نتایج آن هفته گذشته منتشر شد اشاره شده علیرغم آن که سیاره 9 خواص بعضی اجرام بسیار دورتر را در بیرون از منظومه شمسی شرح می دهد به ساختار کمربند کویپر نمی پردازد.

منبع: فرارو
انتشار: 15 شهریور 1402 بروزرسانی: 15 شهریور 1402 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 90556

به "سیاره X بیرون منطومه شمسی چه اسراری را فاش می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاره X بیرون منطومه شمسی چه اسراری را فاش می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید