فاز پایانی مرمت خانه تاریخی طوفان جهرم شروع شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، مدیرکل میراث فرهنگی فارس از شروع فاز پایانی مرمت خانه تاریخی طوفان در جهرم اطلاع داد.

فاز پایانی مرمت خانه تاریخی طوفان جهرم شروع شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی فارس، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: با توجه به لزوم اجرای عملیات مرمت، بازسازی و احیای دو دهانه طاق آجری زیرزمین ساختمان ضلع شمالی، احیای نرده سنگی ایوان و نرده جانپناه پشت بام ساختمان ضلع شمالی و ساخت سرویس بهداشتی، آخرین مرحله مرمت خانه تاریخی طوفان بااعتبار یک میلیارد و 225 میلیون ریال از 20 شهریورماه آغاز و پیش بینی می گردد این مرحله از مرمت تا خاتمه امسال خاتمه پیدا کند.

او اضافه نمود: خانه تاریخی طوفان در شهرستان جهرم واقع شده است که در سال 1387 طبق وصیت نامه مرحوم جلال طوفان به میراث فرهنگی فارس اهدا شد و در سال 1388 در فهرست آثار ملی با شماره 26649 به ثبت رسید.

این منزل تاریخی دارای یک زیرزمین و یک طبقه شاه نشین است که راه دسترسی به آن پلکان سنگی دوطرفه به سبک هخامنشی با سنگ های بادبر است که در هر طرف با پنج پلکان به پاگرد و نهایتاً با چهار پله به ایوان منتهی می گردد. ایوان شاه نشین دارای چهار ستون و دو ستون نما با بدنه چهارگوش و سیمانی است. درایوان یک راهروی مرکزی و دو اتاق جانبی است که به اتاق های سه دری با در و پنجره های چوبی منتهی می گردد. سقف این اتاق ها تیر چوبی و توفال کاری است که دارای نقاشی های سقفی بوده است. هرکدام از این اتاق ها به اتاق های پشتی راه پیدا می نماید. در انتهای شرقی ایوان اتاق بیضی شکلی است که اتاق مطالعه و کتابخانه آقای طوفان بوده است. زیرزمین این خانه دارای وسعت زیادی است و نسبت به سایر قسمت ها، شکل اصلی خود را بیشتر حفظ نموده و در سقف آن آجرکاری های زیبایی کارشده است. فضاهای زیرزمین به صورت تودرتو و تقریباً قرینه است که متشکل از یک فضای مرکزی و دو اتاق جانبی در هر طرف است. انتهای شرقی زیرزمین حمام کوچکی واقع شده است که دارای یک فضای رختکن و گرمخانه است. حیاط حمام به سبک بسیار زیبایی موزاییک کاری شده و حوض مرکزی مدور در وسط آن واقع شده است. دورتادور حیاط دارای ازاره سنگی بوده است که در سمت شرق نیز سکویی حدود یک متر تعبیه شده است. دو پنجره سنگی مشبک نیز جهت نورگیر زیرزمین ها در دو طرف پلکان مرکزی واقع شده استو اصطبل خانه نیز در ضلع جنوبی قرار داشته است. این بنا دارای کنگره هایی به سبک هخامنشی است. در قسمت بالای سقف نیز بادگیری برای تهویه و خنک کردن فضای اتاق ها ساخته شده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: میراث آریا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 13586

به "فاز پایانی مرمت خانه تاریخی طوفان جهرم شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز پایانی مرمت خانه تاریخی طوفان جهرم شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید