وزیر بهداشت: بدون یاری پزشکان عمومی استقرار نظام ارجاع غیرممکن است

به گزارش مجله یک کامپیوتر، قاضی زاده هاشمی گفت: معاونت های مختلف وزارت بهداشت فرصت ارزشمند همکاری با انجمن پزشکان عمومی کشور را غنیمت بدانند.

وزیر بهداشت: بدون یاری پزشکان عمومی استقرار نظام ارجاع غیرممکن است

به گزارش ، سید حسن هاشمی در جلسه شورای راهبردی طب عمومی گفت: خوشبختانه در حال حاضر نگاه و رویکرد انجمن پزشکان عمومی کشور ملی است، بنابراین باید از این فرصت ارزشمند استفاده کنیم.

وزیر بهداشت توضیح داد: در دوران گذشته در شهر های مختلف کشور، یک پزشک عمومی فعالیت داشت و همه مردم و بیماران به او مراجعه می کردند، اما امروز شرایط متفاوت شده است و به هر شهری که سفر می کنیم، همه از ما پزشک فوق تخصص و پروفسور می خواهند.

هاشمی یادآور شد: در حال حاضر در وزارت بهداشت به طور دقیق و شفاف می دانیم که به چه تعداد بهورز، مراقب سلامت، پزشک عمومی و متخصص پزشک خانواده برای استقرار نظام ارجاع احتیاج داریم.

آنالیز پیشنهاد تشکیل نظام جامع آماری طب عمومی

وزیر بهداشت با اشاره به پیشنهاد انجمن پزشکان عمومی کشور مبنی بر تشکیل نظام جامع آماری طب عمومی در کشور، گفت: پیشنهادی بسیار خوب است، اما اشکالی که وجود دارد، یکسان نبودن آمار از سوی انجمن پزشکان عمومی، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت است که باید در جلسات مشترک بین این ارگان ها، تشکیل این نظام جامع آماری مورد بحث و آنالیز قرار گرفته و تشکیل گردد.

هاشمی ضمن تاکید بر لزوم تعریف فیلد های کاری پزشکان عمومی اظهار کرد: فیلد های کاری که پزشکان عمومی می توانند در آن فعالیت داشته باشند، بی شمار است و اگر بخواهیم دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی را افزایش و هزینه های این حوزه را کاهش دهیم، راهی نداریم که فرصت های بی شمار موجود را در اختیار طب عمومی قرار دهیم.

ایجاد فرصت مناسب آموزشی برای پزشکان عمومی

وزیر بهداشت با بیان اینکه برخی از اساتید دوران دانشگاه ما، پزشکان عمومی بودند، اضافه کرد: در دروس بافت شناسی و آناتومی استادی داشتیم که پزشکان عمومی بودند، اما ما در شهر های مختلف دانشکده علوم پزشکی ایجاد نموده ایم و عضو هیات علمی هم جذب می کنیم و تصور می کنیم که هنر نموده ایم بنابراین در حوزه آموزش می توانیم برای پزشکان عمومی فرصت ایجاد کنیم.

هاشمی تاکید نمود: هند با یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت یا چین با چنین جمعیتی، برای همه خدمات و شهرها، پزشک متخصص ندارند حتما از پزشک عمومی استفاده می نمایند و قطعا دوره های مهارتی را نیز برگزار می نمایند.

ظرفیت بالای پزشکان عمومی کشور

وزیر بهداشت به ظرفیت بالای پزشکان عمومی کشور اشاره نمود و گفت: پزشکان عمومی در مراکز ترک اعتیاد می توانند به وزارت بهداشت یاری نمایند و باید سند توانمندی های طب عمومی با همکاری دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی آنالیز گردد.

هاشمی اظهار کرد: اصرار زیادی کردم که 2 نفر از پزشکان عمومی در شورای آموزش پزشکی عمومی کشور حضور داشته باشند و پزشک متخصص ممکن است نتواند به خوبی برای پزشکان عمومی برنامه آموزشی تدوین کند و پزشکان عمومی می توانند در این شورا حضور و مشارکت داشته باشند.

مسائلی پیش روی آموزش طب عمومی در کشور است

وزیر بهداشت توضیح داد: آموزش طب عمومی در کشور با مسائلی روبرو است که ممکن است این مسائل ناشی از تدریس، عدم وجود توازن در مناطق مختلف، ناکافی بودن فضای آموزشی، بالا بودن تعداد دانشجویان، کمبود امکانات و یا محتوا باشد.

هاشمی گفت: اگر در حوزه پوست و مو پزشکان عمومی فعالیت نمی کردند، وضعیت نامناسبی به وجود می آمد و متاسفانه ساختار به نحوی است که هر فردی که پس از فارغ التحصیلی، پزشک عمومی می گردد، فکر می نماید ناتمام است و این بلا در دوره های تخصصی نیز به وجود آمده و هر پزشکی که دوره تخصص را می گذراند تصور می نماید که هنوز ناتمام است و باید دوره های فلوشیپ و فوق تخصص را بگذارند.

استقرار نظام ارجاع بدون یاری پزشکان عمومی غیرممکن است

وزیر بهداشت استقرار و شکل گیری نظام ارجاع را بدون یاری پزشکان عمومی غیرممکن دانست و اضافه کرد: دولت به تنهایی نمی تواند نظام ارجاع را شکل دهد و باید با یاری پزشکان عمومی و سایر گروه های علوم پزشکی آن را ایجاد کنیم و اگر آن ها احساس نمایند که در نظام ارجاع و نظام سلامت، نقش دارند، به ما یاری می نمایند و اگر احساس نمایند که نادیده گرفته شده اند، ممکن است توفیقی نداشته باشیم.

هاشمی تاکید نمود: در نظام مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی معتقد به استفاده از پزشکان عمومی بوده و هستم و یکی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در تهران در مورد مدیریت یکی از بزرگترین بیمارستان های تحت پوشش آن با من مشورت کرد. تاکید نمودم اگر پزشک عمومی یا فارغ التحصیلان رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی به کار گرفته شوند، که بسیار خوب است، چون بسیاری از روسای بیمارستانها، گرفتار اتاق عمل یا مطب های خودشان هستند و برخی از آن ها در مواردی که باید از سیستم بهداشتی و درمانی دفاع نمایند، همه مسائل را به گردن رییس دانشگاه می اندازند.

لزوم حضور پزشکان عمومی در سطوح مختلف مدیریتی وزارت بهداشت

هاشمی استفاده از ظرفیت پزشکان عمومی در سطوح مختلف مدیریتی وزارت بهداشت را ضروری مطرح نمود و گفت: برخی از بیمارستان های تهران که به خوبی اداره می گردد، توسط برخی پزشکان عمومی مدیریت می شوند به عنوان نمونه در بیمارستان امام سجاد (ع) شهریار و یا بیمارستان های دانشگاهی تهران، پزشکان عمومی به خوبی بیمارستان ها را اداره می نمایند.

وزیر بهداشت در خاتمه تاکید نمود: تا زمان تشکیل جلسه بعدی این شورا باید صلاحیت های حرفه ای پزشکان عمومی معین و سند راهبردی طب عمومی کشور تهیه گردد و امیدوارم که نظام جامع آماری طب عمومی به زودی تشکیل گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 3517

به "وزیر بهداشت: بدون یاری پزشکان عمومی استقرار نظام ارجاع غیرممکن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر بهداشت: بدون یاری پزشکان عمومی استقرار نظام ارجاع غیرممکن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید