پای دستگاه بازیافت زباله در مبدا به شیراز باز شد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، زباله، یکی از معضلات جدی جوامع مختلف محسوب می گردد، معضلی که مدتهاست بخشی از خلاقیت افراد به سمت یافتن راهکارهایی برای مواجهه صحیح با آن سوق پیدا نموده و منجر به ارائه راهکارهایی برای بازیافت شده است.

پای دستگاه بازیافت زباله در مبدا به شیراز باز شد

به گزارش خبرنگاران، جهان مدت های زیادی است که معضل زباله تر را با یافتن راهکارهای تاثیرگذاری برای بازیافت این مواد، به شکلی حل نموده است؛ اگرچه این راهکارها در تمام کشورها به کار گرفته نشده و هنوز جوامع زیادی با معضل زباله به عنوان چالشی جدی روبرو هستند.

طی سال های اخیر نگاه جهان بیش از گذشته به سمت لزوم بازیافت زباله های خشک معطوف شد؛ زباله ای که مهمترین معضل زیست محیطی جهان محسوب می گردد و پراکنش آن در سطح طبیعت، آثار زیانباری را در ابعاد مختلف به افراد تحمیل می نماید.

یکی از این راهکارها که امروزه در نقاط مختلف جهان و ایران، مطرح شده و دنبال می گردد، روش بازیافت زباله در مبدا با استفاده از دستگاه هایی نیمه هوشمند است.

به گزارش خبرنگاران، بعد از ورود دستگاه های بازیافت زباله در مبدا به شهرهایی نظیر مشهد، امروز سه شنبه اول آبان، اولین نمونه این دستگاه در شیراز هم رونمایی شد؛ اگرچه برنامه ریزان برای ورود این دستگاه، عنوان آن را رونمایی گذاشته بودند و هیچ یک از برگزار نمایندگان و مدعوین آشنایی لازم را با این دستگاه نداشتند! حتی رییس سازمان بازیافت شهرداری شیراز!

مراسم نصب و راه اندازی اولین دستگاه هوشمند بازیافت زباله در مبدا، در دانشگاه صنعت و با حضور معاون این دانشگاه، مخترع دستگاه، یکی از اعضای شورای شهر و رئیس سازمان بازیافت شهرداری شیراز و با تاخیری یک و نیم ساعته برگزار گردید.

مخترع دستگاه هوشمند بازیافت زباله در مبدا، به ارائه توضیحاتی پیرامون عملکرد این دستگاه که مهر سال گذشته در شهر مقدس مشهد رونمایی شده و طی یکسال گذشته در بسیاری نقاط کشور، نصب و راه اندازی شده است، گفت: این دستگاه قادر به دریافت زباله و خرد کردن و بسته بندی پسماند است.

نصرالله فرامرزی با بیان اینکه دستگاه یاد شده، به شکل دستی و اتومات کار می نماید، گفت: الزاما یک اپراتور برای هر دستگاه ضروری است تا روش کار و شیوه وارد کردن زباله قابل بازیافت را به کاربران آموزش داده و بر روند کار دستگاه نظارت کند.

فرامرزی تاکید نمود که این دستگاه را می توان در نقاط مختلف نصب کرد تا شهروندان به جای دور ریختن زباله خشک، آن را به این دستگاه تحویل داده و در ازای آن پول یا اعتبار هم دریافت نمایند؛ اعتباری که می تواند با شارژ کارت شهروندی برای حمل و نقل درونشهری یا سایر کاربری های قابل تعریف، استفاده گردد.

وی با بیان اینکه بحث مدیریت پسماند و تفکیک زباله یکی مهترین موضوعات در جهان بوده و عموما 30 درصد از پسماندهای خانگی خشک است، گفت: بحث معضلات محیط زیست و تفکیک از مبدا در کشورهای مختلف همچون ایران وجود دارد و از 3 سال پیش تصمیم به ساخت این دستگاه گرفتیم، دستگاهی که در قالب 8 درگاه ورودی به تفکیک کدهای بین المللی بازیافت ساخته شده است.

فرامرزی اضافه نمود: این دستگاه مجهز به سیستم پیشرفته پرک نماینده است و کلیه مبالغ موارد بازیافت شده در بازیافت کار افراد شارژ می گردد تا بتوانند از بازارهای مجموعه های خریدهای غیرنقدی را داشته باشند.

این مخترع ادامه داد: این دستگاه در ابتدا امکان شارژ کارت را نداشت و به همین دلیل استقبال چندانی را شاهد نبودیم اما اکنون با نصب برنامه شارژ کارت و پرداخت وجه، شاهد استقبال خوبی در کشور هستیم.

وی گفت: دلیل پیش بینی اپراتور برای دستگاه، هزینه بالای آن برای استفاده شخصی و خانوادگی است؛ از طرفی هر دستگاه امکان اشتغال را برای یک یا دو نفر ایجاد نموده و می تواند جایگزین سطل زباله در شهرهای بزرگ گردد و از معضلی به نام زباله جمع کن های دوره گرد هم ممانعت کند!!

فرامرزی گفت: اکنون این دستگاه در 25 شهر نصب و راه اندازی شده و با پیش بینی یک کارت قابل شارژ که می توان از موجودی آن در خرید و حمل و نقل و یاری به خیریه ها و ... استفاده کرد، شهروندان از آن استفاده می نمایند.

به گزارش خبرنگاران، در این جلسه، شرکت نمایندگان تنها سئوالاتی را از مخترع دستگاه مطرح کردند و خوشبخت رئیس سازمان بازیافت شهرداری شیراز نیز تاکید نمود که شهرداری امکان استفاده از این دستگاه را ندارد بلکه باید ابتدا طرح آن به سازمان ارائه شده و بعد از مطالعه و آنالیز دقیق، در صورت تصویب شورا، زمینه بهره برداری فراهم گردد.

یک نمونه از این دستگاه اکنون در دانشگاه صنعت شیراز واقع در بلوار مدرس، نصب شده و قابل استفاده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 1941

به "پای دستگاه بازیافت زباله در مبدا به شیراز باز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پای دستگاه بازیافت زباله در مبدا به شیراز باز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید