کارشناس حقوقی عراق: اختیارات نخست وزیر به معاونانش واگذار می شود نه رئیس جمهور

به گزارش مجله یک کامپیوتر، کارشناس امور حقوقی و قانونی عراق با اشاره به اینکه پست نخست وزیری خالی نمانده تا رئیس جمهور اختیاراتش را به دست گیرد، گفت که اختیارات عبدالمهدی به معاونان او واگذار می شود.

کارشناس حقوقی عراق: اختیارات نخست وزیر به معاونانش واگذار می شود نه رئیس جمهور

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، طارق حرب کارشناس امور حقوقی و قانونی عراق درباره شرایط کنونی مربوط به غیاب داوطلبانه عادل عبدالمهدی از پست نخست وزیری پیشبرد امور، شرح داد.

وی در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه شرح داد: در پی غیاب داوطلبانه عبدالمهدی از پست نخست وزیری پیشبرد امور، کلیه اختیارات قانونی او به دو معاون او ثامر الغضبان و فواد حسین واگذار می شود و الغضبان یا حسین، کار هیأت دولت را پیگیری خواهند کرد.

وی اضافه نمود: ماده 81 قانون اساسی که بر اساس آن، به رئیس جمهور اجازه داده می شود تا پست نخست وزیری را تحویل بگیرد، در شرایطی قابل اجراست که این پست خالی مانده باشد اما در پی غیبت داوطلبانه عبدالمهدی، این پست خالی نمی ماند. هیأت دولت نیز در شرایط کنونی از سوی الغضیان و حسین اداره می شود.

هیأت دولت پیشبرد امور عراق، روز سه شنبه نشست روتین خود را به ریاست ثامر الغضبان برای بررسی مقابله با ویروس کرونا در کشور برگزار کرد.

محمد توفیق علاوی نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، شامگاه یکشنبه در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه به دلیل مانع تراشی برخی طرف های سیاسی خاطرنشان کرد.

رئیس جمهور عراق در 12 بهمن علاوی را برای تشکیل کابینه معرفی کرد و از آن زمان تا کنون او در پی رایزنی با جریان های سیاسی مختلف برای تکمیل لیست وزرای خود بود. در کنار رایزنی های وی، دولت عبدالمهدی به عنوان دولت پیشبرد امور در حال فعالیت بود اما در پی ناکام ماندن علاوی در تشکیل دولت وعبدالمهدی نیز از قبول ادامه کار در مسئولیت پیشبرد امور سرباز زد و به مجلس پیشنهاد داد که یکی از اعضای آن یا یکی از وزراء ریاست جلسات دولت و پیشبرد امور را بر عهده گیرد.

وی همچنین از مجلس خواست تا مقدمات برگزاری انتخابات زودهنگام در تاریخ 2 دسامبر را اتخاذ کند.

عبدالمهدی: عنوان فرماندهی کل قوا از نخست وزیری جدانشدنی است

دفتر رسانه ای نخست وزیری عراق، طی بیانیه ای خاطرنشان کرد که شورای امنیت ملی این کشور، دیروز سه شنبه، به ریاست عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور عراق نشست عادی خود را برگزار کرد و عبدالمهدی در این نشست تاکید کرد که عنوان فرماندهی کل قوا بر اساس ماده 78 قانون اساسی عراق به نخست وزیر تفویض شده است و این مسئولیت کاملا انحصاری و غیر قابل واگذاری است.

وی اوضاع کشور و مضامین نامه های خود به رئیس جمهور و مجلس را فاش کرد و سپس نشست را ترک کرد و از فواد حسین، معاون خود خواست تا به نیابت از او، نشست را بر اساس دستور کار موجود، اداره کند.

ص

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 24097

به "کارشناس حقوقی عراق: اختیارات نخست وزیر به معاونانش واگذار می شود نه رئیس جمهور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشناس حقوقی عراق: اختیارات نخست وزیر به معاونانش واگذار می شود نه رئیس جمهور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید