گره چرخ دنده های اقتصاد کشور به دست نخبگان و جامعه دانشگاهی باز می گردد

به گزارش مجله یک کامپیوتر، معاون فرهنگی دانشگاه پیغام نور از راه اندازی کانون های کارآفرینی در ایجاد فرهنگ رونق فراوری و کار اطلاع داد و تاکید نمود که گره چرخ دنده های اقتصاد کشور به دست نخبگان و جامعه دانشگاهی باز می گردد.

گره چرخ دنده های اقتصاد کشور به دست نخبگان و جامعه دانشگاهی باز می گردد

گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، حجت عابدی اصل - دانشگاه پیغام نور در مهرماه سال 1367 تأسیس شد. این دانشگاه براساس روش آموزش از راه دور و نیمه حضوری فعالیت می نماید و دامنهٔ وسیعی از رشته های مختلف را به طور متفاوت ارائه می دهد. شیوه آموزشی این دانشگاه، آموزش باز و از راه دور است.

یکی از بخش های مهم این دانشگاه که به طور مستقیم با دانشجویان و فعالیت های دانشجویی ارتباط دارد معاونت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی این دانشگاه است که در این رابطه برای آشنایی بیشتر با فعالیت های دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه با محمد هادی امین ناجی که سکان دار این معاونت است به گفت و گو نشستیم که خواندن حرف های وی خالی از لطف نیست.

امین ناجی متولد 1336 در تهران و فارغ التحصیل مقطع دکتری رشته علوم قران و حدیث است. وی در بعضی از سوابق اجرایی اش کارشناس برنامه ریزی آموزشی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، مدیر آموزش مرکز ساوه دانشگاه پیغام نور، مسئول برنامه ریزی مدیریت تحقیقات در مرکز آموزش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رئیس دانشگاه پیغام نور مرکز ملایر، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده علوم حدیث شهر ری را دارد.

در این گفت وگو امین ناجی تاکید نمود که چرخ دنده های اقتصاد کشور به دست نخبگان و جامعه دانشگاهی باز می گردد، فقط باید از آنها استفاده کرد. اگر برای همه مسائل و معضلات کشور از توان علمی و تخصصی دانشگاه ها استفاده گردد بسکمک از مسائل مختلف در سطح جامعه به راحتی برطرف می گردد و دیگر دچار خلاء نخواهیم شد.

وی مهم ترین هدف برنامه های این دانشگاه را کارآفرین شدن فارغ التحصیلان آن عنوان کرد و گفت: اگر دانشگاه های ما بتوانند دانشجویان مهارتی و کارآفرین را وارد جامعه نمایند خیلی از مسائل مختلف کشور به دستان فارغ التحصیلان دانشگاهی باز می گردد.

در ادامه این گفت وگو ارایه می گردد.

اولویت دانشگاه پیغام نور فرهنگ سازی رونق فراوری است

فارس: اولویت فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیغام نور درسال 98 به چه موضوعی اختصاص دارد؟

امین ناجی: اولویت ما در مرحله اول فرهنگ سازی مقوله رونق فراوری است و در مرحله بعد کارآفرینی دانشجویان برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است . در واقع در حال کوشش هستیم اهمیت کار و فراوری را در میان نسل جوان ترویج دهیم که در این رابطه ارتباط با حوزه صنعت و انجام کارهای فرهنگی می تواند جهت روشنی را در رسیدن به هدف معین کند.

فارس: درراستای حرکت در جهت شعار سال چه فعالیت هایی را در نظر گرفته اید؟

امین ناجی: باید بگویم از سال گذشته دانشگاه پیغام نور در همه واحدهای خود کانون های کارآفرینی را راه اندازی کرد که امسال با برنامه ریزی دقیق و مدون نه تنها به گسترش آنها می پردازیم بلکه برنامه های کانون ها را بر اساس احتیاجمندی صنعتی و همچنین توانمندی دانشگاه ها ترسیم نموده ایم به طوری که در امسال برنامه مشترک با دفتر کارآفرینی دانشگاه داریم که به حمایت کانون ها پرداخته و برای محوری شدن فرهنگ فراوری و کار از آنها در بخش های مختلف پشتیبانی می کنیم.

تربیت دانشجویان کارآفرین مهم ترین هدف دانشگاه

فارس: آیا برای کارهایی که دربرنامه های خود تدارک دیده اید چشم اندازی را هم در نظر دارید؟

امین ناجی: بله ، مهم ترین هدفی را که در اجرای برنامه های مختلف دانشگاهی داریم رسیدن به این موضوع است که همه دانشجویان ما کارآفرین باشند و در زمان فارغ التحصیلی به جای پیدا کردن کار ، خودشان فراوری کار نمایند، در واقع باید به این نکته اشاره کنم که اگر دانشگاه های ما بتوانند دانشجویان مهارتی و کارآفرین را وارد جامعه نمایند خیلی از مسائل مختلف کشور به دستان فارغ التحصیلان دانشگاهی باز می گردد.

فارس:در صورت فراوری محصول توسط دانشجویان ، چگونه محصولات آنها را معرفی خواهید کرد؟

امین ناجی: معرفی فراوریات دانشجویان از کارهای مهم است که باید به جامعه وارد گردد در این رابطه ما جشنواره ای را در بهمن ماه برگزار خواهیم کرد که به معرفی دستاوردها و فراوریات دانشجویانمان می پردازیم، از طرفی در فضای مجازی نیز اطلاع رسانی می کنیم.

ترویج گفتمان رونق فراوری از مهم ترین کارهاست

فارس:آیا برای ترویج رونق فراوری در درون دانشگاه اقدامی انجام داده اید یا برنامه ای دارید؟

امین ناجی: بله ، یکی از کارهای مهم ما ، ترویج گفتمان رونق فراوری است که در همه جلسات با اساتید برروی آن بحث می گردد، به طوری که از اساتیدی که مقالات و فعالیت های آموزشی در راستای رونق فراوری دارند، حمایت می کنیم که در سوابق آموزشی و ارزیابی آنها تاثیر گذار است از طرفی برای ارتقاء بهره برداری در رونق فراوری اقدام به صرفه جویی های مختلف در هزینه های جاری دانشگاه گرفته ایم که بتوانیم از منابع موجود بیشتر در رونق فراوری دانشگاهی توسط دانشجویان کمک کنیم.

فارس : رشته های تحصیلی دانشجویان در دانشگاه پیغام نوربا بازار کار ارتباط دارند؟

امین ناجی: بله بیشتر رشته های تحصیلی بر اساس احتیاج جامعه است، البته باید به این نکته اشاره کنم که ما به صورت متداول طرح پایش را در دانشگاه پیغام نور اجرا می کنیم. در واقع به نظر من دانشگاهی که طرح پایش نداشته باشد پویا نیست، این موضوع در حالی است که برنامه های درسی بازنگری و به روز شده و نسبت به احتیاجهای جامعه تغییر می نماید.

نیمه دوم امسال ، جشنواه برترین ها برگزار می گردد

آیا دانشگاه پیغام نور در حوزه فضای مجازی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی برای دانشجویان دارد؟

امین ناجی: بله، دانشگاه پیغام نور نه تنها برنامه های خود را در شبکه های مجازی گسترش داده است بلکه جشنواره برترین ها را در حوزه دانشجویی با موضوع کارآفرینی، فراوریات دانشجویی سازه های ماکارانی و طراحی های لباس مطلوب دانشجویی را در نیمه دوم امسال برگزار می نماید البته این کار با هدف خلاقیت در 3 بخش ذهنی ، فکری و تصویری انجام می گردد. از طرفی برنامه دیگری در قالب کرسی های آزاد اندیشی در حوزه دانشجویی داریم که در مسابقه ملی مناظره در فضای تبادل نظر عادلانه، منطقی و با پرهیز از احساسات انجام می گردد که دبیر خانه آن در استان همدان است.

فارس: برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم چه اقداماتی باید انجام گردد؟

امین ناجی: به عقیده من حرکت دانشگاه ها به نسل سوم دانشگاهی از سیاست های مهم آموزشی است که باید برای رسیدن به این مقوله همه امکانات و ظرفیت ها را بکار گرفت در واقع برای داشتن دانشگاه نسل سوم باید اقتضاعات و لوازم از برنامه آموزشی اصلاح گردد. ازطرفی یکی از حلقه های کمک گر دانشگاه نسل سوم برگزاری کارگاه ، کلاس، همایش و نشست با مشارکت اساتید دانشگاهی در چگونگی کمک به مشاغل مختلف است زیرا معتقدم نمی توان تنها با گفتار به دانشگاه نسل سوم تبدیل شویم.

وام دانشجویی در سال تحصیلی 98 افزایش یافته است

فارس: وام دانشجویی مهم ترین موضوع برای رفاه دانشجویان است آیا در امسال در این بخش اقدامی انجام داده اید؟

امین ناجی: بله، دانشگاه پیغام نور از 3 منبع برای شهریه دانشجویان اقدام نموده است به طوری که صندوق رفاه دانشجویان در نیم امسال بیش از 6 میلیارد تومان وام شهریه به این دانشگاه داده است از طرفی بنیاد علوی نیز 2 میلیارد تومان تسهیلات دانشجویان پرداخت نموده و همچنین بانک های عامل نیز با درصد کمتر از حد معمول وام تحصیلی به دانشجویان این دانشگاه می دهد. اما در امسال از نظر اقتصادی وام های دانشجویان افزایش یافته است زیرا نباید هیچ دانشجویی به خاطر شهریه از تحصیل باز بماند.

برای جذب دانشجو در این دانشگاه برنامه ای دارید؟

امین ناجی: بله ، یکی از معیارهای اصلی سنجش فعالیت هر دانشگاهی وجود دانشجویان آن است. از آنجایی که تعداد دانشجو در همه مراکز آموزشی و دانشگاهی کاهش چشمگیری داشته است موضوع نگهداری و حفظ دانشجو در این مقطع زمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است، باید جلوی رشد منفی این موضوع را بگیریم که یکی از راهکارهای آن تسهیلات دانشجویی است. باید به این نکته اشاره کنم که بیشترین ریزش در دانشگاه مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی است که باید با ایجاد وام های شهریه ای این مقوله را مدیریت کرد.

مصاحبه خود را با محمد هادی امین ناجی به خاتمه رساندم اما او قبل از خداحافظی گفت: چرخ دنده های اقتصاد کشور به دست نخبگان و جامعه دانشگاهی باز می گردد، فقط باید از آنها استفاده کرد. اگر برای همه مسائل و معضلات کشور از توان علمی و تخصصی دانشگاه ها استفاده گردد بسکمک از مسائل مختلف در سطح جامعه به راحتی برطرف می گردد و دیگر دچار خلاء نخواهیم شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 7936

به "گره چرخ دنده های اقتصاد کشور به دست نخبگان و جامعه دانشگاهی باز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گره چرخ دنده های اقتصاد کشور به دست نخبگان و جامعه دانشگاهی باز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید