30 درصد بلیت های نوروزی قطار فروش نرفت

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران، میرحسن موسوی در نشست خبری تشریح فعالیت قطارهای مسافری نوروز با بیان اینکه از سال 94 قطارهای 5 ستاره باکیفیت مطلوب به ناوگان مسافری راه آهن افزوده شده، گفت: سیاست شرکت راه آهن در بخش مسافری ارتقا کیفیت و کمیت این نوع از قطارها است.

30 درصد بلیت های نوروزی قطار فروش نرفت

وی با بیان اینکه در سال های اخیر تعدادی از واگن های بالای 55، 45 و حتی 30 سال را از ناوگان ریلی خارج نموده ایم، اضافه کرد: با این حال در امسال در بخش مسافری 13.8 درصد رشد داشته ایم و مجموعاً طی سال 97، 27 میلیون نفر با قطار جابجا شدند. این رشد در بخش حومه ای 19.8 و در بخش بین شهری 11.7 درصد بوده است. به طور کلی 750 واگن فرسوده از ناوگان ریلی خارج شده است.

معاون مسافری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امسال برای نخستین بار برای سفرهای نوروزی اقدام به رتبه بندی قطارها نموده ایم که برای اجرای این رتبه بندی و اعطای ستاره به قطارهای مسافری علاوه بر مطالعات بین المللی از روش صورت گرفته در کشورهای همسایه نیز یاری گرفته ایم که در نتیجه قطارهای مسافری بر اساس کیفیت و تجهیزات به 2 تا 5 ستاره تقسیم بندی شده اند که برای بلیت های نوروزی، ستاره ها بر روی بلیت ها درج شده است.

موسوی توضیح داد: اخیراً یکی از شرکت های حمل و نقل ریلی با تغییراتی که در دکوراسیون و کیفیت قطار 4 تخته خود داده و آن را به 5 ستاره ارتقا داده است. سایر شرکت های حمل و نقل ریلی می توانند با تغییراتی که در کوپه ها می دهند درجه و ستاره قطار را ارتقا دهند.

معاون شرکت راه آهن اضافه کرد: برای نوروز 98 بیش از 2 میلیون 100 هزار جایگاه در بخش ریلی ایجاد نموده ایم که تاکنون 70 درصد جایگاه ها فروش رفته که سهم مراکز مجاز فروش و آژانس ها 63 درصد و مابقی به وسیله اینترنت به فروخته شده است. در حال حاضر 30 درصد ظرفیت قطارها برای نوروز 98 باقی مانده است.

وی تاکید نمود: از دیگر اقداماتی که برای قطارهای ریلی نوروزی صورت گرفته احداث، بازسازی و نوسازی نمازخانه ها، سرویس های بهداشتی و نصب پله برقی در رمپ های ایستگاه هایی است که قطارها در جهت تهران- مشهد برای نماز توقف خواهند کرد.

موسوی درباره قیمت بلیت سفرهای نوروزی گفت: از سال 94 تا 97 افزایش قیمت بلیت قطار نداشتیم که در تیرماه امسال 10 درصد قیمت بلیت قطار افزایش یافت. قرار است در ایام سفرهای نوروزی 98 نیز قیمت بلیت قطار افزایش نیابد.

به گفته موسوی در حال حاضر 10 رام قطار در کشور شامل قطارهای 5 ستاره می گردد که قیمت بلیت این قطارها شناور و آزاد است و بر اساس تقاضای سفر، قیمت آن تغییر می نماید. اگر چه قیمت بلیت قطارهای 5 ستاره سقف ندارد اما شرکت های ریلی توافق نموده اند تا قیمت بلیت این نوع قطارها از 3 برابر قطارهای 4 ستاره 4 تخته بیشتر نباشند.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون شرکت های مسافری 53 میلیارد تومان تخفیف در قیمت بلیت قطار دادند اما در مجموع اقتصاد شرکت های ریلی ضعیف بوده و سود ده نیستند. بعضی شرکت های ریلی در حد درآمد-هزینه های خود گردش اقتصادی دارند. این در حالی است که شرکت راه آهن حق دسترسی به ریل از شرکت های ریلی مسافری اخذ ننموده و هزینه لوکوموتیو نیز 50 درصد هزینه اجاره به شرکت های باری است. با این حال قرار است شرکت راه آهن به شرکت های ریلی مسافری وام ارزان قیمت برای خرید یا بازسازی واگن پرداخت کند.

معاون شرکت راه آهن با بیان اینکه برای تخصیص ارز 4200 تومانی به شرکت های ریلی جهت شرکت قطعات قطار احتیاج به تصویب هیئت دولت داریم، توضیح داد: پیشنهاد آن به کمیسیون زیربنایی هیئت دولت داده شد که اگر تصویب و به صحن هیئت دولت ارجاع و مجدداً تصویب گردد 30 میلیون دلار برای خرید قطعات احتیاج داریم.

موسوی اعلام نمود: اساسنامه شرکت قطارهای حومه ای در هیئت دولت تصویب شد و منتظریم به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ گردد. پس از آن شرکت قطارهای حومه ای ذیل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ایجاد خواهد شد و ممکن است با هماهنگی شهرداری، بهره برداری از متروهای حومه ای مانند تهران- کرج نیز به شرکت قطارهای حومه ای منتقل شوند.

در ادامه این نشست احمدرضا صبری مدیرعامل یکی از شرکت های حمل و نقل ریلی درباره قطار 5 ستاره گفت: قطار 5 ستاره این شرکت از نظر کیفیت و خدمات معادل جایگاه های فِرست کلاس بوده و در حال حاضر دو رام قطار 5 ستاره از سوی این شرکت در جهتهای تهران- مشهد، کرج - مشهد، اصفهان - مشهد و اصفهان - شیراز در تردد هستند. قرار است برای سال آینده 4 رام قطار دیگر با تغییراتی که در قطارهای موجود خود می دهیم به قطارهای 5 ستاره اضافه کنیم.

وی اضافه کرد: میانگین سنی قطارهای این شرکت به طور کلی از میانگین سنی سایر ناوگان ریلی پایین تر بوده که در نتیجه توانستیم با سرمایه گذاری دو میلیارد و 800 میلیون تومانی و تغییرات بازسازی که در واگن های 4 تخته قطارهای این شرکت دادیم آنها را به قطار 5 ستاره ارتقا بدهیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 5382

به "30 درصد بلیت های نوروزی قطار فروش نرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 درصد بلیت های نوروزی قطار فروش نرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید