ترکیب باکتری و فناوری نانو برای فراوری آب آشامیدنی

به گزارش مجله یک کامپیوتر، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، محققان دانشگاه واشنگتن فیلتری ساختند که می تواند به کسانی که دسترسی به آب آشامیدنی ندارد یاری کند تا آب قابل آشامیدن فراوری نمایند. این گروه تحقیقاتی از ترکیب باکتری و نانوذرات برای فراوری این فیلتر استفاده کردند، فیلتری که می تواند باکتری های مضر را از بین ببرد.

ترکیب باکتری و فناوری نانو برای فراوری آب آشامیدنی

سازمان ملل پیش بینی می نماید که تا سال 2025 در حدود نیمی از مردم دنیا در نواحی زندگی نمایند که آب در آنجا کمیاب است. بنابراین فشار زیادی برای توسعه فناوری های تصفیه نماینده آب وجود دارد تا به سرعت این مشکل حل گردد.

برای ساخت این فیلتر از آمیزه ای از الیاف استفاده شده است، الیافی که توسط باکتری ها فراوری می شوند. این الیاف با اکسید گرافن ترکیب شده و در نهایت فیلتری ایجاد می گردد که می تواند نور خورشید را به گرما تبدیل نموده و سپس باکتری ها را از بین ببرد.

به اعتقاد یونگ شین جون از محققان این پروژه، از آنجایی که این فناوری با استفاده از نور خورشید کار می نماید برای افرادی که در نواحی دوردست زندگی می نمایند که دسترسی کافی به برق ندارند، مناسب است.

جون گفت: در جایی که ما الکتریسیته در دسترس نداریم، این فیلتر می تواند باکتری های مضر را از بین ببرد. یکی از دغدغه های استفاده از فیلتر، تعویض دوره ای آنها است. در این فیلتر این مشکل وجود ندارد و وجود الیاف نانویی می تواند برای از بین بردن باکتری ها کافی باشد.

پژوهشگران در حال کار برای فراوری انبوه این فیلترها هستند، از آنجایی که این فناوری در اول جهت تجاری سازی واقع شده است هنوز نمی توان هزینه این فیلترها را معین کرد. در حال حاضر هزینه فراوری غشاء یکی از مهم ترین موانع در تجاری سازی غشاءهای فراوری آب شیرین است.

هوئک از محققان این پروژه در ادامه گفت: برای این که مطمئن شویم که احتیاج آب دنیا تأمین می گردد، به غشاء بهتری احتیاج نداریم بلکه به غشائی احتیاج داریم که بتواند با قیمت ده برابر کمتر از قیمت غشاءهای رایج کار کند و به صورت تجاری در دسترس باشد.

ممکن است که غشاء مبتنی بر باکتری که این گروه ساختند بتواند در بازار پیروز گردد چرا که برای کشتن میکروب ها از نور خورشید استفاده می نماید و این کار هزینه نگهداری را کاهش می دهد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 1com.ir شناسه مطلب: 4368

به "ترکیب باکتری و فناوری نانو برای فراوری آب آشامیدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیب باکتری و فناوری نانو برای فراوری آب آشامیدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید